Danskernes E-handel skaber stadig fart over feltet

I løbet af de seneste 5 år er der sket markante stigninger i danskernes brug af E-handel. Nye tal fra DIBS (2016) viser at omsætningen er steget fra 41,5 milliarder for blot 5 år siden, til 70,4 milliarder i 2016. Bare siden 2015 er der sket en stigning på 12 milliarder kroner i E-handels omsætningen. E-handel ser altså ud til at være en klar præference hos den danske befolkning. Som følge heraf sætter dette større krav til butikkernes leveringsdygtighed. Herigennem bliver mange butikker, der beskæftiger sig med E-handel, afhængige af at deres systemer kører problemfrit. Her kommer en leverandør som GREAT-IT ind i billedet. GREAT-IT er et konsulenthus placeret i kernen af Odense, som beskæftiger sig netop med E-handelsplatformen. Til denne artikel er foretaget et interview med Seniorkonsulent Jan Borup om GREAT-ITs opfattelse af markedets tendenser og største udfordringer.

Nadine L. Hollmann
[Studentermedhjælper & Projektleder, GREAT-IT]
[Stud.Scient.Pol, SDU] 

En seniorkonsulents refleksioner

”Udviklingen stiller et krav til at GREAT-IT er bedre til at analysere kundens forretningsgange og herigennem også kundens behov.”
jan_borup

Jan Borup Coyle
Seniorkonsulent, GREAT-IT

Hvordan kan GREAT-IT mærke en stigning i danskernes brug af E-handel?
Vi har I GREAT-IT kunnet se gennem mange år at der har været behov for at vores kunder skulle have nogle mere professionelle løsninger på E-handel. Når man kigger på markedet inden for de seneste 5 år, er selve e-handelsomsætningen steget fra 41,5 milliarder kroner til 70,4 milliarder kroner i 2015. Det har betydet at vores kunder er blevet mere selektive i deres valg af leverandør og ydelser, fordi kunden ønsker at følge med markedets efterspørgsel og øge deres omsætning herigennem.

Hvor ser GREAT-IT den største forandring i markedet lige nu?
Vi ser det ved at kunderne vil have mere professionelle og performancemæssigt hurtigere løsninger, end tidligere. Det er samtidig løsninger, der som standard også kan bruges i kundens ERP-system. Derfor går vi ind og laver løsningerne sådan at de først laves som standardløsning og derefter skræddersyes til den enkelte kundes behov.

Hvordan stiller dette større krav til de kunder som GREAT-IT har?
Udviklingen stiller et krav til at GREAT-IT er bedre til at analysere kundens forretningsgange og herigennem også kundens behov. At opstarte en netbutik for første gang kan være en meget overvældende proces, fordi det stiller store krav til vores kunders leveringsdygtighed af pågældende varer, og derfor er det særligt vigtigt at vi støtter vores kunder gennem hele processen og samtidig bliver dygtigere til også at hjælpe kunden ift. hvilke forventninger de har til processen.

Hvordan stiller dette større krav til GREAT-IT som leverandør?
Vi har en forpligtelse over for vores kunder til at sørge for at de forretningsmæssigt er up to date. Netop derfor er det særligt vigtigt at vi hele tiden hos GREAT-IT bliver bedre til at aflæse og forstå den enkelte kundes behov. Blandt andet gør vi os hele tiden dygtigere gennem at sikre et højt fagligt niveau hos vores konsulenter, projektledere og udviklere på selve e-handelsplatformen. Indsatsen gør vi fordi vi ønsker at være blandt de bedste inden for vores felt når det handler om kunderelationer og levering af e-handelsløsninger til vores kunder.

Hvad er GREAT-IT’s største udfordring som leverandør?
Vores udfordring ved e-handelsløsninger er at vi oplever mere selektive kunder med klart formulerede krav, samt at de gerne vil have en løsning som er tilpasset deres behov. Her bliver vi som leverandør nødt til at følge med. Når vi sammenligner os selv med andre ERP-huse, vurderer jeg at vi klart er blandt de ERP-leverandører som har de bedste ressourcemæssige forudsætninger for at kunne implementere løsninger, eks. i forbindelse med Microsoft Dynamics AX, Microsoft Dynamics XAL og Microsoft Dynamics C5.

Hvad gør GREAT-IT for at leve op til denne ændring i krav?
Som nævnt er det enormt vigtigt for GREAT-IT at efteruddanne vores ansatte konsulenter og andre ansatte som også hjælper til omkring implementeringen og vedligeholdelsen af vores løsninger. Dette gøres for at vores konsulenter og andre ansatte kan være bedre rustet til at kunne levere en god løsning til vores kunder.

Hvad er GREAT-IT’s bud på den fremtidige udvikling inden for E-handel?
Vi ser klart en mulighed i at kunne levere en mere helstøbt løsning for kunden første gang vi stifter bekendtskab med dem, når kunden mangler en professionel E-handelsløsning. Vi er samtidig indstillet på at løfte processen i samarbejde med den enkelte kunde. Det er min vurdering at vi her hos GREAT-IT har medarbejdere som er enormt engagerede og fagligt dygtige til at hjælpe kunden med det som den enkelte kunde måtte have brug for, hele vejen gennem processen.